August 4, 2018

kategori-kategori kanak-kanak keperluan khas

                                     Kanak-kanak Lembam
             Slow learner atau lembam ini merupakan kumpulan kanak-kanak yang tidak boleh mengikuti pelajaran di kelas / di sekolah biasa. Mereka sangat lambat  untuk mencapai satu-satu objektif pengajaran yang mudah dan juga mempunyai daya rangsangan serta daya pengamatan yang lemah / rendah. Dengan itu juga masalah ini bukanlah berpunca daripada masalah pendengaran atau penglihatan, masalah motor atau masalah mental. Kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran kursus ini menunjukan kelemahan dalam menguasai kemahiran membaca,menulis dan mengira.
            Selain itu, ciri-ciri kanak-kanak lembam ialah ciri  kognitif  iaitu kanak–kanak lembam menunjukan keupayaan intelektual mereka berada di tahap sederhana atau melebihi sederhana IQ mereka pada tahap 85 atau lebih dalam skor ujian saringan kecerdasan. Dengan itu ciri akdemik pula ialah diantara kemahiran 3M kemahiran kesukaran membaca adalah yang paling ketara yang mengatasi masalah-masalah lain seperti masalah tingkah laku. Ciri seterusnya ciri sosial-emosi iaitu ciri-ciri yang sedia ada seperti kurang tumpuan, kesukaran memproses maklumat, kecuaian, kepayahan melakukan beberapa turutan tugas sudah tentunya menyebabkan kanak-kanak itu lebih cenderung mengalami masalah sosial-emosi.
           Seterusnya, punca-punca lembam kepada kanak-kanak itu terjadi ialah dari segi baka iaitu baka atau genetik merupakan Antara faktor penyebab mendapat anak yang bermasalah seperti slow learner, autism,down sindrom dan masalah pembelajaran lain ia adalah faktor utama kerana genetik yang mempunyai masalah ini akan mewarisi keturunan atau genrasi seterusnya. Dengan itu juga punca intelek yang rendah pula ialah kanak-kanak bermasalah pembelajaran (slow learner)  mempunyai masalah intelek yang rendah ia bermakna kanak-kanak slow learner menghadapi masalah dalam pembelajaran. Punca seterusnya ialah masalah emosi iaitu ganguan emosi boleh menyebabkan seseorang kanak-kanak itu tidak maju di dalam pelajaranya.ia juga terdapat kanak-kanak yang tidak dapat menumpukan perhatianya terhadap pelajaran kerana ganguan-ganguan seperti sakit perut , sakit kepala dan sebagainya.

            Akhir sekali, cara mengatasi masalah lembam ini adalah mengubah yang abstak kepada yang konkrit iaitu mengajar kanak-kanak lembam dengan secara konkrik lebih mudah daripada abstrak kerana kanak-kanak lembam dapat melihat apa yang di suruh daripada membayangkan sesuatu maklumat.contohnya, membuat model kereta, cara memasak dan sebagainya. Elakkan daripada membuat generalisasi iaitu kanak-kanak lembam sukar untuk membuat generalisasi seperti mengaplikasi perkara yang baru kerana kanak-kanak lembam sukar untuk memproses maklumat, mengingati dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment