July 12, 2018

TEORI FROEBEL

                                                 Friedrich Froebel (1782-1852)
Pada pandangan saya terhadap tokoh friedrich froebel ini ialah beliau seorang tokoh pendidikan dari jerman. Beliau juga telah digelar sebagai "bapa tadika". Pada tahun1837, juga beliau telah menubuhkan sebuah sekolah taman kanak-kanak yang dinamakan "kindergarten". Beliau juga adalah seorang yang kuat beragama dan menganggap manusia secara semulajadinya adalah baik dan dunia adalah tempat bekerja dan menifestasi pada tuhan. Menurut beliau "kanak-kanak umpama biji benih, ibu bapa dan pendidik umpama tukang kebun, kindergarten pula ialah taman untuk kanak-kanak.
Selain itu, idea-idea Froebel untuk kanak-kanak ialah taman kanak-kanak perlulah dipenuhi dengan keindahan untuk menarik minat perhatian kanak-kanak untuk belajar. Sekurang-kurangnya ia dicat dengan warna yang terang, ia juga mempunyai bilik yang senang di masukki cahaya, dipenuhi dengan taman-taman , binatang dan gambar-gambar. Ia juga perlu dilengkapi dengan kerusi meja yang sesuai untuk kanak-kanak. Keadaan bilik juga janganlah sempit kerana ia akan menyusahkan perjalanan aktiviti. Dengan itu Froebel sangat mementingkan tentang keselesaan kanak-kanak untuk belajar.

Akhir sekali, taman kanak-kanak adalah merupakan salah satu pendekatan terhadap latihan kanak-kanak. Dalam pendidikan juga adalah pembinaan watak atau peribadi kanak-kanak. Ia hendaklah berdasarkan kepada keperluan dan keupayaan kanak-kanak. Beliau juga sangat menekankan dalam mendidik kanak-kanak perlu menggunakan objek supaya menarik minat kanak-kanak kerana beliau sangat menekan kaedah bermain kepada kanak-kanak. Dengan itu juga beliau mementingkan disiplin kanak-kanak dan juga motivasi untuk kanak-kanak kerana ia sangat penting.

No comments:

Post a Comment